Pre Approach / Approach adalah
satu proses untuk mendapatkan appointment setelah kita dapat contact
number dan beberapa maklumat asas (APIANO, rujuk page prospecting).
Ini penting bagi membolehkan kita membuat presentation. Secara asasnya,
peringkat ini adalah berkenaan dengan membuat phone call. Basic dalam
business insurance ini adalah phone call. Agent yang tidak membuat phone
call, sekurang2nya 30 call sehari, mereka akan ketandusan case (i.e new
business) dan lama kelamaan, mereka akan merasakan, business ini susah
dan tak boleh nak buat. Siapa yang rugi?....:D, fikirkan kan sendiri.
Jadi, pada peringkat ini, agent
perlu sentiasa ingat bahawa kita buat phone call hanya untuk mendapatkan
appointment dan bukannya memberi penerangan melalui telefon. Terdapat
beberapa skrip yang mungkin boleh digunakan semasa kita membuat call
untuk mendapatkan appointment.Setiap agent perlu membuat panggilan
telefon sebanyak 30 kali sehari, setiap hari, tanpa gagal.
Contoh Skrip yang mungkin boleh digunakan. Saya biasa pakai yang ini.
1- "Assalamualaikum
Encik Prospect, saya Aziz nie dari PruBSN Takaful, saya dapat contact
number encik nie dari Encik Client (referral), so, boleh bercakap ke
sekarang?....(tunggu respond prospect, kalau dia busy, just bagitau dia "minta maaf mengganggu, saya akan call kemudian"
(cadangkan masa..mungkin petang, or lepas kerja or bila2 yang prospect
free untuk bercakap). Kalau dia tak busy, teruskan dengan " Tujuan
saya call Encik ni, saya nak buat appointment dengan Encik, untuk
terangkan sikit pasal plan medical dan simpanan dari PruBSN, esok Encik
free ke dalam pukul 10 pagi? (just pre-set appointment dengan dia)". Biasanya mereka akan teragak-agak sama ada nak benarkan kita buat appointment atau tidak, dan biasanya saya terus bagitau "Tak
pe Encik, jangan risau, saya just nak jumpa untuk sharing pasal Plan
Takafulink PruBSN sahaja, tiada sebarang commitment, kalau Encik rasa
ok, Encik boleh proceed, kalau Encik rasa tak ok, sekurang-kurangnya
Encik tahu apa yang kami boleh offer, mungkin Encik berminat pada masa
akan datang, so esok pukul 10 pagi ok ke?..atau Encik prefer petang
dalam pukul 3 petang?".
So, kalau dia bagi appointment,
terus masukkan dalam diary. Kalau tunda i.e suruh call kemudian, tulis
jugak dalam diary (kena ada sistem, kalau di prudential ada OCS a.k.a
One Card System, sangat bagus untuk recording), bila sampai masa untuk
call, terus call. Atau pun diorang reject...kalau reject nak buat macam
mana?...rileks....SWSWSWN...(Some Will, Some Won't, So
What?...Next)...sebab tu kena ada 30 list contact setiap hari untuk kita
buat call. Kalau ikutkan track record, 30 call yang kita buat, kita
boleh dapat 10-15 appointment, dan boleh dapat 2-3 solid presentation
(sebab daripada 10-15 appointment tu, sure ada yang cancel, postponed
and kena tipu...). Kalau 2-3 presentation solid sehari....Insyallah,
boleh closed 1 case...so, begitulah setiap hari.
2- Yang ini
biasanya kalau saya dapat contact daripada booth, dan normally saya dah
brief diorang serba sedikit pasal plan PruBSN ni, tapi tak dapat nak
buat solid presentation.
"Assalamualaikum, Encik
Prospect, saya Aziz la...dari PruBSN Takaful, hari tu kita jumpa kat
booth di Kompleks PKNS..ingat lagi tak?...(tunggu respond dia,
kalau dia tak ingat maksudnya, kita lambat follow up dengan dia. Kalau
dapat contact dari booth, dalam masa 3 hari, mesti kita buat courtesy
call, just nak make sure dia masih ingat dengan kita....kalau baru 2-3
hari, takkan tak ingat..betul tak?), kalau dia ingat..teruskan " So,
bang/akak, bila kita boleh jumpa ye?...saya dah buatkan quotation untuk
abang/akak nie...boleh saya terangkan details pasal plan nie, esok
boleh?...(tunggu respond dia, yang ni boleh teruskan dengan cara no. 1 kat atas tu)".
Dan seterusnya, proses ini
berterusan, berulang-ulang, sampailah anda sendiri ada cara sendiri yang
boleh digunakan untuk buat phone call.
Ini adalah sebahagian daripada
cara-cara yang saya gunakan, banyak cara lagi, kena datang training baru
boleh dapat macam-macam.
Anda juga akan didedahkan dengan
kaedah "role play"..berlakon dengan agent2 dalam training untuk
mendapatkan rasa sebenar ketika buat phone calls. Ini perkara asas dalam
nak buat sales. Sebenarnya tak kira business apa sekali pun. Semua kena
call. Cuma Insurance atau takaful ni, effort utk buat calls kena
ditambahkan sikit. Kalau kita dah terbiasa dengan buat phone calls ni,
kita takkan kekok kalau kita nak buat appointment melalui telefon.
Pages
Disclaimer : "Saya adalah seorang agent di bawah agensi yang mewakili Syarikat Prudential BSN Takaful Berhad. Maklumat di dalam blog ini hanya sebagai penerangan ringkas dan berdasarkan pendapat peribadi saya. Ia juga bukan sebahagian daripada polisi. Saya dan Syarikat PruBSN Takaful Berhad tidak akan bertanggungjawab sekiranya terdapat salah faham dalam apa yang saya sampaikan. Anda dinasihatkan untuk berjumpa terus dengan wakil kami untuk mendapatkan penerangan yang lebih terperinci"
No comments:
Post a Comment